انقلاب در لعابکاری دیجیتال کاشی سرامیک

انقلاب در لعابکاری دیجیتال کاشی سرامیک

 

TECNO ITALIA نرم افزارDigiGlaze 4.0، یک فناوری مبتکرانه را ارائه می دهد که از لعاب­‌های پایه آب سنتی و فناوری (DOD) استفاده می‌کند و می‌تواند مشکل آلوده شدن محیط کار با سیلیس و بخارات سمی را برای همیشه حل کند.

با ۲۰ سال تجربه در ساخت ماشین آلات صنعت کاشی سرامیکی TECNO ITALIA به یک نقطه­­ ی عطف دیگر رسیده است: توسعه­­­­­‌ی یک فناوری لعابکاری مبتکرانه که قادر است مشکل آلودگی محل کار با سیلیس و بخارات سمی را برای همیشه حل کند، اتفاقی که مدام در خطوط لعاب‌کاری اسپری سنتی رخ می دهد.

این پروژه که حدود ۴ سال طول کشید و هفت ثبت اختراع بین‌­المللی از آن به ثمر رسیده است منجر به توسعه­ ی DigiGlaze 4.0 یک چاپگر دیجیتال برای لعاب­‌زنی بدنه های سرامیکی شده است که از لعاب­‌های آبی کاملاً سنتی و فناوری پاشش بر حسب تقاضا(DOD) استفاده می­کند.

با آزمایش از ژانویه­ی ۲۰۱۹ در واحد صنعتی Antica Ceramica di Rubiera در بخش سرامیکی Sassuolo، DigiGlaze 4.0 یک فناوری سبز تمام‌عیار برای تولید کاشی سرامیکی است. با تشخیص ارزش آن در پایداری محیطی، پروژه Glazetile (www.glazetile.eu) از برنامه­ ی شتاب اتحادیه ­ی اروپایی Horizon 2020 EIC (انجمن نوآوری اروپایی) پشتیبانی مالی و همچنین جایزه­ی Seal of Excellence را به خاطر تمرکز بر سلامت حرفه‌ای از کمیسیون اروپایی دریافت کرد.

DigiGlaze 4.0: لعاب کاری با لعاب­های %100 پایه آب

DigiGlaze 4.0 مشکلات وابسته به فناوری‌های جاری را حل می­‌کند و هدف آن تغییر لعاب زنی دیجیتال بدنه های سرامیکی است. یکی از قدرت‌های اصلی آن استفاده از لعاب­‌های سنتی و افزودنی­‌هایی است که کاملاً بر پایه­‌ی آب هستند (درصد افزودنی خشک < %5/0، گرانروی 15-11 ثانیه و چگالی g/l 1350-1500) است و اندازه‌­ی ذره­‌ی استانداردی(m۵0µ) بدون نیاز به آسیاب بیشتر دارند. تمام انواع لعاب­‌ها، انگوب­‌ها و Smaltobbio (یک انگوب که تا حد زیادی شیشه‌ای شده)، چه سفید چه رنگی، و همچنین چسب­‌ها می­توانند استفاده می‌شود. به‌­علاوه نیز می‌توان برای اعمال لعاب­‌های محافظ روی محصولاتی استفاده کرد که باید پولیش شوند یا صیقل داده شوند یا به صورت طبیعی رها شوند.

از نظر کیفیت زیبایی محصول، DigiGlaze 4.0 سطوح صاف­‌تر و نرم‌­تری ایجاد می‌کند که به دلیل سطح پایین­‌تر زبری و کیفیت بالاتر اعمال لعاب است، در حالی که نقطه­‌ی سفید­ی بالاتر به این معناست که تمام رنگ‌­ها تند ­تر و درخشان­‌تر هستند که عمق و کنتراست را در طراحی‌­ها افزایش می‌­دهد.

مزایای آن از نظر پایداری محیطی آشکار هستند. در مقایسه با فناوری‌های سنتی، DigiGlaze 4.0  هردو غبار و نشر­های مضر را در حول فرآیند پخت حذف می­کند، مصرف آب را برای شستشوی خودکار کاهش می دهد و از همه مهم‌­تر پسماند لعاب را تا %30 کاهش می‌­دهد. همچنین نیاز به تجهیزات استخراج یا اتاقک‌ها در فرایند لعاب­زنی را حذف می­‌کند، چون هیچ مواد مضری در محیط کار آزاد نمی‌­شود.

از نظر عملیات نیز، DigiGlaze 4.0 در مکانی نصب می‌­شود که در آنجا معمولاً دبل‌دیسک، لعاب زنی پرده‌ای اپلیکاتو­رهای بی­‌هوا (Airless ) یا بل لعابزنی قرار دارند و هیچ نیازی به تغییر اساسی در خط لعاب‌­زنی به جز قطع سیستم بازیافت نیست چون دیگر نیازی به آن نیست. هیچ تغییری به دمای خروجی خشک‌کن برای عملیات صحیح ضرورت ندارد، هرچند بسته به محصول تصمیماتی ممکن است برای کاهش دمای معمول اتخاذ شوند. چاپگر از فناوری اختصاصی و مستند DOD برای کنترل نرخ­‌های تخلیه و اعمال با گزینه‌­ی برنامه‌ریزی اندازه‌­ی قطره و فرکانس از پنل کنترل استفاده می­‌کند. DigiGlaze 4.0 فقط هنگام عبور یک کاشی کار می­کند و لعاب را طبق اندازه‌­ی واقعی کاشی اعمال می‌کند و پسماند عادی ناشی از کار با مقیاس بیش از اندازه بزرگ را حذف می‌کند. ماشین به سرعت تولید ۶۵ میلیمتر بر دقیقه با جانشانی ۲۰ تا ۱۰۰ گرم لعاب(در اندازه­یcm ۳۰ *۳۰ ) می‌­رسد و با هیچ مشکل رسوب یا انسداد نازل مواجه نمی‌شود.

سفارش هفت دستگاه DIGIGLAZE 4.0 برای گروه Cersanit

پس‌از چند ماه آزمایش و تولید، گروه Cersanit ازKielce، لهستان عملکرد فوق‌العاده‌ای فناوری DigiGlaze 4.0 را با خرید هفت ماشین جدید تایید می‌کند که باید در کارخانه­‌هایش در Opoczno،Walbrzych  و در واحد تولید واقع در اوکراین نصب شوند.

دلایلی که گروه Cersanit را راضی به این تصمیم کرد را می‌توان در نتایج و عملکردهای منسجم حاصل از DigiGlaze 4.0 جستجو کرد، یک فناوری سبز و به طور استثنایی رضایت‌بخش که برای فرایند لعاب زنی طراحی شده است.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *